Kuukausittainen arkisto: elokuu 2017

Tunnetko riisien käyttötavat?

Luomu-ja herkkukauppa Inkiväärin irtotuotevalikoimasta löytyy jopa satoja elintarvikkeita ja herkkuja, joita voit kauhua paperipussiin juuri itsellesi sopivan määrän. Tämä mahdollistaa myös uusiin tuotteisiin tutustumisen helposti. Tunnetko jo eri riisilaadut jua niiden käyttötavat? Tiesitkö, että kaikki riisit valikoimissamme ovat luomulaatuisia?

Tunnetko eri laadut ja niiden käyttötavat?

1. Risotto- ja puuroriisi Arborio on Suomen käytetyin risottolaatu, joka soveltuu mitä erinomaisimmin myös maailman herkullisimman riisipuuron tekoon! Valmista risotto kuullottamalla riisi öljyssä sipulin kera ja lisäämällä neste vaiheittain tai keitä puuroksi keittäen ainakin 40 minuuttia. Keittoaika 15-17 min (risotto), 40 min (puuro).

2. Luomu basmatiriisi
Kapeajyväistä riisiä on kasvatettu vuosisatoja Intian alueella. ja sitä saa sekä valkoisena että tummana. Basmatiriisi tulee pääasiassa Intiasta tai Pakistanista. Kokit saattavat liottaa riisiä tunnin tai pari ennen keittämistä. Jyvien tulisi pysyä kiinteänä, eikä takertua toisiinsa. Basmati on hyvin aromaattinen riisi, jonka maku tukee loistavasti voimakkaan mausteisia, täyteläisen kermaisia kastikkeita. Keittoaika 15 min.

3. Luomu jasmiiniriisi
Jasmiiniriisin juuret ovat thaimaalaisella maaperällä. Pitkäjyväinen jasmiiniriisi on saanut nimensä hienon ominaistuoksunsa vuoksi. Riisin kuuluu olla takertuvaista kypsänä ja sitä kannattaa soveltaa nimenomaan thaityyppisten, raikkaan pehmeiden, esim. kookosmaidolla tai -öljyllä ja limelehdillä maustettujen kastikkeiden kanssa. Keittoaika 15 min.

4. Luomu tumma riisi
Tumma riisi säilyy kypsentäessä irtonaisena ja sopii todella monenlaisiin ruokiin. Tee maukasta paellaa merenelävien kanssa, tee kalalle tai lihalle pehmeän makea lisuke hauduttamalla uunivuoassa rusinoiden ja pähkinöiden kera tai tee ihana kasvis-riisisalaatti lorauttaen sekaan kunnolla parasta oliiviöljyä ja tuoreita yrttejä. Keittoaika 30-40 min.

5. Luomu villiriisi
Villiriisi, eli intiaaniriisi on Zizania-sukuun kuuluva kasvi, joka on itse asiassa heinäkasvi. Pohjois-Amerikan intiaanit ovat poimineet sitä ravinnokseen ja nykyäänkin riisiä viljellään nimenomaan Kanadassa. Ravinteikas villiriisi nautitaan usein muiden riisilajien seassa värikkään herkullisena sekoituksena, varsinainen kulinaristin herkku! Käytä lisukkeena aterian kuin aterian kanssa. Keittoaika 40 min.

6. Luomu punainen riisi
Punainen riisi on pehmeän, mutta melko vahvan makuinen riisi, joka tuo vaihtelua ja väriä aterioihin. Se sopii käytettäväksi tavallisen riisin sijaan tai vaikkapa sekoituksena 1/3 punaista riisiä ja 2/3 täysjyväriisiä. Punaisen riisin maku on kevyen pähkinäinen, ja sen kauniin ruskeanpunainen väri säilyy keitettäessä.Keittoaika 40 min

7. Luomu mustariisi, Nero Venere
Mustassa riisissä on runsaasti kuitua, antioksidantteja, E- ja B-vitamiineja sekä mineraaleja. Suurimmat terveysvaikutukset tulevat kuitenkin mustan riisin sisältämistä antosyaaneista, joita on myös mustikoissa, karhunvatukoissa, karpaloissa ja granaattiomenoissa. Musta riisi on terveellisempää kuin vaaleammat riisilajikkeet, mutta siinä on myös mieto pähkinäinen maku, joka tuo ruokiin uusia vivahteita. Voit lyhentää keittoaikaa liottamalla riisiä etukäteen. Liottaminen myös auttaa kehoa hyödyntämään riisin ravinteet paremmin. Sopii hyvin lisäkkeeksi ja salaatteihin.
Huuhtele ja keitä 40 min